III розділ
МІСЯЧНІ СТЕЖКИ СОЛОМИ В МІСТІ.
Історія монументального каменя
I
У крихких мушлях, на хвилях
морських,
вигойдується тисячоліття, епохи,
мармур статуй.
І нам ніколи на мармурі не
віднайти й сліду
молюска.
Чи ж залишимо слід по собі?
II
Бетономішалка-мушля
крутилась на невидимій
течії, наче море прорвало
звичні лінії часу.
У мушлі-долоні попльовували
люди...
Слина здригалась прозорими
тільцями молюсків,
і виростав
Постамент…
III
І знову люди воздвигали
нового бога.
І страх ворушивсь
молюсками, адже
чим більше зросте
богів кам'яних, тим більше
буде темниць
і тюремних мурів.
IV
Каміння, як і гори не
приручити.
Навіщо ідолів творити? —
Боги
з небес не сходять
ІКОНА НЕВІВДОМОГО ХУДОЖНИКА
Чорними стежками,
крізь тріщинки
проривається темрява
середньовіччя,
поривається
крізь полотно
ікони невідомого
художника,
аж позолота рами
спалахує
відблисками
вогнів інквізицій,
і зблискують
ці вогні на чолі
Хреста-Вседержителя,
зблискують ув очах,
якими художник
проклинає вседержительство
його душі.
О, як розпинали його душу!..
Як гендлювали
вірою та золотом церков,
на хресні муки
прирікаючи народи...
Сон
Червоні ружі з автоматів —
рої залізні смерть несуть
в криваві квіти на тілах,
а маки дикі у житах —
уста землі, уста червоні,
і колос падає в поклоні
від жала гострої коси.є
Таке життя, так буде вічно?
І гинуть крапельки роси.
Не од вражої рани
Я, князівський дружинник,
стою по коліна в холодній
воді. Стою у воді,
а напитись не можу,
брязкають відра на
на стежці,
а може мечі.
А рана пече,
мов сиплеться на неї сіль
з чумацького возу.
А я стою
по коліна
в холодній воді,
стою у воді, а напитись
не можу, бо у річці пере
попадя криваву сорочку
князя Василька, братами
осліпленого.
Чи не під її церквою
співають:
"Згинуть наші воріженьки,
як роса на сонці".
Я не побачу вже сонця
та знаю, згинуть,
коли з-поміж себе ворогів
не шукатимем... Згинуть, і
не через століття,
як колись згинув
я, і не од вражої рани.
На могилі Сірка
І торкнувся я шаблі устами,
щоб не збудити гострий край.
Не бійтесь, не в бій з ворогами,
та шабля для мене — ручай.
Срібний струмок, холод
джерельний
із замулених, забутих криниць,
хоч пам`яті спрагу пустельну
не втолиш.
Однак блиск зірниць,
той холод джерел, той голос:
"Все менше чистих джерел
на землі і між нами,
до яких припадеш ти устами".
Убивця бджоли
Він переслідував
бджолу,
що струною
бриніла в його
кабінеті.
Він боявся, мов
кулі, як
доносу жала її,
а вона ж-ж очманіла
теплом, крилами
шибки лід била,
коли він її папкою
інструкцій —
по крилах.
***
Піски, мов пси, гонимі
вітрами, вони всюдисущі,
вони завше з нами.
І побачив у полинових
туманах, за скіфськими
курганами: скінчилась
битва, ворон кряче,
без вершників блукають
коні, і лиш самотній воїн
плаче, схиливши голову
в долоні — "і нікому
задзвонити чи свічечку
запалити."
Стіна
Не з каміння вона, не з бетону,
а із темряви наших душ,
і пульсують на ній червоно
дикі маки усіх насильств.
І мов чую десь зовсім поряд:
"До стінки, до стінки!"
Бачу злість вогняну могильна
темрява їсть. О стіно!
Чому батько мовчить, коли
сердиться? Губи скривлені
в посмішці? П`яний? О, стіно!
не посмішка то — людського
болю гримаса, далекий крик
раба, придушеного каменем
на піраміді. О, стіно!
Чорна стіно...
|